Jak fungují reklamace baterií elektroaut? Kdy vám ji neuznají?

Setká se Apple, Tesla a Jungheinrich a povídají si o výdrži.

„Baterii v každém iPhone jsme navrhli tak, aby si po 500 úplných cyklech nabití zachovala 80 procent své původní kapacity,“ pochlubí se Apple.

„Průměrná ztráta kapacity baterií elektroaut je na úrovni 2,3 procenta ročně.„
GEOTAB

„Při naší Tesle Model S nabízíme záruku osm let se zachováním alespoň 70 procent kapacity akumulátoru,“ kontruje Tesla.

„Pokud kapacita naší baterie klesne pod 65 procent, v rámci osmileté záruky ji bezplatně opravíme nebo vyměníme,“ přidává Jungheinrich.

Ve vyjádřeních o výdrži baterie se předbíhají výrobci, dokud nepřijede německý autoklub ADAC nebo jeden z největších amerických internetových vyhledávačů iSeeCars a nezahlédnou se na degradaci akumulátorů. Některé modely to dokáže pohřbít, jiné vyskočí jako jednoznační vítězové.

Na elektromobilech lze předělat za tři roky i 60 procent a naopak existují i ​​takové, které se po třech letech prodávají za téměř 90 procent původní částky. Jak fungují záruky lithium-iontových baterií, kdy vám reklamaci neuznají a ve kterých případech je vhodné vyměnit spalovák za elektro, a ve kterých ne?

General Motors EV1 (zdroj: RightBrainPhotography, Rick Rowen)
Převratný elektromobil, který nevydržel

Vynechme fakt, že první elektromobil vznikl v roce 1835 i to, že v USA na počátku 20. století jezdilo více aut na elektřinu než se spalovacím motorem, neboť s těmi dnešními toho nemají mnoho společného. První moderní elektromobil přišel na trh až v roce 1996 a byl jím General Motors EV1.

Carsharing in Amsterdam. Car2go is the world’s first free-floating carsharing service. Our fleet operates without fixed rental stations. All you need is the app. Grab a car2go anywhere in the Home Area of Amsterdam. When you’re done, park it back on the streets for free. Amsterdam is the capital and most populous city of the Netherlands. Amsterdam is in the province of North Holland.

EV1 nadělal ve světě automobilů mírnou bouři. Bylo v něm několik převratných technologií, o kterých se do té doby ani nechýrovalo a dodnes jsou součástí některých vozů. Přinesl tepelné čerpadlo pro HVAC systém, elektro-hydraulický posilovač řízení i rekuperaci.

Postupným vylepšováním se dopracoval až k tomu, že měl dojezd 257 kilometrů, maximální rychlost 160 km/ha baterii, která se dokázala nabít na 80 procent za jednu hodinu. Jenže pak přišla realita, situace na trhu, kontext a zákazníci, a auto přestalo být tak frajerské, jak se původně zdálo.

Portál Wardauto uvádí, že vůz měl problémy s technologiemi, trápila ho degradace baterie a oči pro pláč mu zůstaly i kvůli zákonu o poskytování náhradních dílů a servisních služeb i po ukončení výroby. Model zanikl po deseti letech, kdy skončilo všech 1100 vyrobených kusů na šrotovišti.

S degradací baterie ovšem nebojoval jen General Motors, řeší to i další výrobci automobilů i producenti mobilních telefonů či elektrických vozíků. Leasingová společnost Select Car Leasing k tomu udělala i rozsáhlou studii.