Éra fosilních paliv v dopravě se chýlí ke konci a vypadá to tak, že elektromobilitu nic nezastaví. Avšak v souvislosti s některými jejími technologickými omezení se stále častěji zmiňuje vodík.
Nemyslíme tím Slovensko, ale hlavně Evropu. Na starém kontinentu se loni prodalo jen zhruba tisíc vodíkových aut. Může se to zdát málo, ale celosvětové prodeje dosáhly podle britské analytické společnosti JATO Dynamics jen 15 500 kusů. Jejich počet by měl růst v dalších dekádách výrazně. A v souvislosti s jejich ekologickým přínosem se zmiňuje hlavně tzv. „zelený vodík“.
Ten je vyráběn pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů a je zatím třikrát dražší než vodík vyráběný ze zemního plynu. Dá se však očekávat jeho postupné rozšíření na využití v dopravě, průmyslu či v energetice. Cena klasicky vyráběného vodíku se bude zvyšovat kvůli růstu ceny zemního plynu, uvádí studie poradenské společnosti BDO. Například využití vodíku v dopravě by mohlo pomoci snížit emise v tomto odvětví až o 63 procent.
Studie upozorňuje, že kromě aktuálního rozdílu v cenách „zeleného“ a „šedého“ vodíku situaci komplikuje nedostatečná infrastruktura vodíkových potrubí. Těch je v současnosti připraveno 5000 kilometrů, zatímco pro zemní plyn je k dispozici 100 milionů kilometrů plynových rozvodů. Kumulativní investice do vodíku v Evropě do roku 2050 by však měly podle poradenské firmy dosáhnout až 470 miliard eur.
V roce 2030 prý bude na Slovensku 25 vodíkových „čerpaček“
Z výrobních nákladů na zelený vodík představují náklady na elektřinu přibližně 63 %. V budoucnu by proto měla výroba zeleného vodíku profitovat z výrazného snížení nákladů na obnovitelnou energii. To podle BDO povede ke snížení cen zeleného vodíku, čímž se stane konkurenceschopnějším vůči jiným druhům paliv. Očekává se, že celosvětová poptávka po zeleném vodíku do roku 2050 dosáhne 530 milionů tun.

I když je výroba zeleného vodíku v současnosti nákladná, jeho příležitostí pro nasazení v dopravě by mohl být růst cen fosilních paliv. Děkan strojnické fakulty Technické univerzity v Košicích Jozef Živčák zdůraznil, že nejpodstatnější výhodou používání vodíkových aut je nulová produkce emisí během spalování vodíku. Studie BDO k tomu dodává, že pozitivní dopad by měla mít vodíková auta i na životní prostředí pro relativně jednoduchou recyklovatelnost jejich komponent. Současnou alternativu ve formě elektromobilů by měla podle Živčáka překonat vozidla na vodíkový pohon zejména větším dojezdem a zkrácením doby tankování, které nepřesáhne pět minut.
Významný růst využívání zeleného vodíku očekávají energetickí experti iv průmyslu. Velký potenciál má podle nich využití vodíku při výrobě oceli ve vysokých pecích. Úspěšně tuto metodu vyzkoušeli ve Švédsku. „Zelený vodík má všechny předpoklady, aby se stal klíčovým prvkem trvale udržitelného hospodářství,“ dodal Peter Gunda, managing partner BDO.